– Det er viktigere enn noen gang å være en god samarbeidspartner og tilføre kunden en økt verdi utover å utøve en ren utleietjeneste. I Ramirent følger vi opp dette gjennom en rekke initiativer – nå ved å sette en helt ny salgsstrategi samt styrke sentrale ressurser til KAM utgjør en viktig del. Det gir oss enda bedre muligheter til å faktisk gi kundene våre en økt verdi i å bruke oss, sier salgsdirektør Kristian Kristoffersen.
Fagekspertene han sikter til er den nyansatte lederen for KAM-teamet Odd-Helge Nybakke og ny inn i byggebransjen Vibeke Vaagland som ny KAM. Nybakke kjenner Ramirent godt etter 14 år i firmaet i ulike stillinger, mens Vaagland bidrar med lang erfaring fra samme type stilling i transportbransjen – og vet at gode kundeforhold krever god oppfølging.
– Jeg starter i stillingen i april og gleder meg veldig. Utenfra ser Ramirent ut som en veldig solid aktør som har vært tidlig ute med en bærekraftig profil. Jeg håper jeg kan bidra med å se på Ramirent med litt nye øyne, samtidig som det er godt å være i et team med de som kjenner selskapet og kundene godt. Sammen håper jeg dette vil gi en virkelig god kundeopplevelse, sier Vibeke Vaagland.
Med økte muskler sentralt skal Ramirent i enda større grad enn før sikre alle kunder, stor og liten, uansett hvor i landet, gode råd om de beste produktløsningene og faglige råd for sine prosjekter. Samtidig som de fremdeles skal få møte sine kontaktpersoner som kjenner dem best på sine lokale kundesenter.
– Med flere mennesker på plass i teamet, kan vi nå i større grad ivareta og forstå kundenes krav, ønsker og preferanser. Målet vårt er jo alltid Smidig service med et smil, sier Kristoffersen.
Betydelig prisøkning på maskiner
I tillegg til en generelt tøff tid for byggebransjen, har prisen på maskiner gått opp betydelig siden starten av pandemien. Ramirent har en av Norges største maskin- og utstyrspark, og fornyer denne stadig.
– Vi tar investeringen for kunden – det gjelder også den investeringen som må til for å kunne være med på det grønne skiftet. Å ha en grønn flåte er et viktig konkurransefortrinn i offentlige anbud nå og fremover. At Ramirent tar denne investeringen gjør det mye mer forutsigbart for kundene våre, sier Kristian Kristoffersen.
Verdiøkende og solid kompetanse
Odd-Helge Nybakke legger til at med den kompetansen Ramirents ansatte sitter på, kan de også være en rådgiver som gir ytterligere verdi for kunden.
– Vi hjelper kundene med å se forskjellige måter å løse sine utfordringer på. Vårt bidrag her hjelper kunden med å redusere sine totalkostnader og miljøavtrykk i store prosjekter. Vi kan også rådgi kunden for en mest mulig effektiv utnyttelse av leide maskiner og utstyr som går på elektrisitet – blant annet når det kommer til planlegging av bruk, lading og ladepunkter, sier Nybakke.