Pretakst har utviklet en ny og banebrytende teknologi som effektiviserer tilstandsrapporteringen for boliger ved hjelp av kunstig intelligens og avansert maskinlæring. Teknologien er skreddersydd for å generere nøyaktige og grundige tilstandsrapporter basert på takstmannens funn under inspeksjon, og gir samtidig intelligent støtte basert på oppdatert kunnskap fra byggeforskrifter og bransjestandarder. Teknologien sikrer ikke bare raskere, men også mer nøyaktige rapporter som gir et helhetlig bilde av boligens tilstand.
Mer tid til inspeksjon – mindre tid til skrivearbeid
– Vår programvare er utviklet for å hjelpe takstmenn med å redusere tiden de bruker på rapportskriving, slik at de kan fokusere mer på den faktiske inspeksjonen av boligen. Ved hjelp av avansert maskinlæring, som er trent opp med kunnskap fra leverandørsiden og annen bransjespesifikk data, har vi skapt en løsning som ikke bare hjelper til med skriveprosessen, men også gir den bygningssakkyndige intelligent støtte. Denne støtten er basert på en dyp forståelse av byggeforskrifter og monteringsanvisninger, som igjen er forankret i løsninger i tråd med leverandørenes retningslinjer og anbefalinger. Dette er resultatet av snart ett års intensivt arbeid, hvor vi har utviklet en løsning som ikke enkelt kan kopieres, med inngående dataanalyser og algoritmer som kontinuerlig oppdateres for å sikre at våre brukere alltid er utrustet med de nyeste og mest effektive verktøyene for å utføre sine vurderinger, melder Pretakst.
Denne tilnærmingen sikrer at takstmenn ikke bare sparer tid, men også øker nøyaktigheten og kvaliteten på sine rapporter.
– Vår målsetting er å levere et verktøy som forbedrer kvaliteten på tilstandsrapportene, samtidig som det gjør hverdagen enklere for takstmannen.
Bransjeekspertise møter innovasjon
– Vårt mål er å gi takstmannen mer tid til den viktige undersøkelsen av boligen, mens teknologien sørger for at rapportene oppfyller alle nødvendige forskrifter, sier Bård Rosenberg Brustad, gründer i Pretakst.
Brustad har utdanning fra både Byggmestrenes Takseringsforbund og Norsk Takst/Norges Eiendomsakademi, og bringer i tillegg med seg flere års erfaring fra noen av byggebransjens ledende byggevareprodusenter, der han blant annet har jobbet med innovasjon og utvikling, tyngre reklamasjoner, og utarbeidet monteringsanvisninger. Han har også sittet med komitearbeid i Norsk Standard og samarbeidet med SINTEF om tekniske godkjenninger. Denne kunnskapen tar han nå med seg inn i takstbransjen for å bidra til en mer effektiv og enda tryggere bolighandel.
Samarbeid med utviklere og designere
Med seg på laget og eiersiden har han teknologiselskapet Get On Net, som har designet og utviklet løsningen.
– Vi har jobbet intensivt for å utvikle en løsning som er både teknisk avansert og brukervennlig. Vår teknologi sikrer at tilstandsrapportene er nøyaktige, konsise og i tråd med bransjens høyeste standarder, sier Gjermund Kittilsen, som er medeier i Get On Net og styremedlem i Pretakst.
Energieffektivisering som en del av tilstandsrapporten
Pretaksts tilstandsrapport tar også for seg energieffektivisering, i tråd med EUs reviderte bygningsdirektiv. Direktivet krever at alle nye bygninger skal være nullutslippsbygninger innen 2030, og at eksisterende bygninger gradvis skal oppgraderes for å oppnå dette innen 2050. Bygninger med de dårligste energiklassene må oppgraderes innen 2033. Brustad, som nylig har fullført tilleggsutdanning som energirådgiver, sikrer at Pretaksts rapporter foreslår konkrete tiltak for å møte disse kravene, basert på informasjon avdekket av bygnignssakkyndig.
Brukervennlighet for å redusere konfliktnivået
– Pretakst har i tillegg spurt kjøpere, selgere og eiendomsmeglere for å forstå hva som skal til for å senke konfliktnivået ytterligere i bransjen. Svarene var tydelige: Klar og tydelig informasjon med oppsummering først, minimal bruk av bransjesjargong, færre fraskrivninger og bort med statiske tekster som forvirrer leseren. Mange kjøpere opplever at de faller av midt i rapporten og mister viktig informasjon. Pretakst tar dette på alvor ved å levere rapporter med god struktur og lettleselige visuelle fremstillinger med gode oppsummeringer.
– Ved å effektivisere skriveprosessen kan vi inkludere flere undersøkelsespunkter i tråd med NS 3600, noe som gir en mer grundig vurdering av boligen. Dette gjør at takstmenn kan bruke mer tid på selve inspeksjonen i stedet for skrivearbeid og informasjonsinnhenting. Resultatet er mer nøyaktige og detaljerte rapporter, noe som også gir forsikringsselskapene bedre grunnlag for sine vurderinger. På sikt planlegger vi å samarbeide med forsikringsselskaper for å sikre at denne grundigheten også kommer selskapene, kjøperne og selgerne til gode.
Innovasjon støttet av Innovasjon Norge
Pretakst har også mottatt støtte fra Innovasjon Norge, noe som reflekterer selskapets potensial til å heve standarden for tilstandsrapporter i en bransje preget av lite innovasjon de siste årene. Pretakst er forberedt på å bringe ny innsikt og innovative løsninger til bransjen, med mål om å sette en ny standard for tilstandsrapporter.
– Vi er klare til å gjøre bolighandelen tryggere og mer effektiv for alle parter, avslutter Brustad.