Det er kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland som forteller dette til fremtidens Byggenæring. Regjeringen har som kjent en målsetting om å fornye og forenkle, og dette er et eksempel på en suksess på den fronten, fremholder ministeren:
– Løsningen bygger på elektronisk tinglysing for profesjonelle brukere som Kartverket startet opp påsken for to år siden, kan hun fortelle.
Registrering
– Kartverket foretar hvert år 1,5 millioner registreringer innen eiendom. Tidligere ble det levert 15-20 kasser post med tinglysingspapirer til Kartverket hver dag. Med den nye løsningen for kobling av dokumenter er elektronisk tinglysing forventet å øke fra 40 til 80 prosent. Et annet prosjekt er Fellestjenester BYGG. Dette er en digital løsning som skal sikre digital informasjonsflyt mellom alle parter i en byggesak, og i tillegg sjekker løsningen byggesøknader mot regelverk, og som videreformidler søknadene til riktig kommune. Dette er den viktige satsingen for å digitalisere byggesaksfeltet til publikum, kommunene og næringen, forteller Mæland.
Gjennom de digitale løsningene som regjeringen nå har lansert for banker og eiendomsmeglere, regner man med å spare det private markedet for formidable 2,8 milliarder kroner. Dette er et veldig godt eksempel på hva man kan få til når offentlig og privat sektor samarbeider om digitale løsninger, heter det i regjeringens egen presentasjon av saken.
Enklere
Det nye i ordningen som nå er lansert, er at boligkjøper og -selger ikke lenger trenger å møte opp på kontraktsmøte. Selger får raskere oppgjør, og kjøper vil kunne slippe mellomfinansiering. Tinglysning, som tidligere kunne ta flere dager, vil etter dette kunne bli gjennomført på noen sekunder.
Fram til nå har banker og eiendomsmeglere måttet sende lånesøknader, kjøpskontrakter, finansieringsbevis, skjøtepapirer og pantedokumenter manuelt. Dette skyldes at systemene så langt ikke har kunnet snakke sammen. Men ved å bruke «Altinn» som møteplass, kan de samme aktørene kommunisere med hverandre digitalt – helt uavhengig av hvilket datasystem de selv måtte bruker for å gjøre jobben.
Etterspurt
Dette er en tjeneste som i følge Mæland har vært etterspurt fra de profesjonelle partnerne i eiendomsmarkedet en god stund, og hun er derfor glad for å kunne konstatere at Kartverket, Altinn og de private har arbeidet sammen får å få på plass en raskere, tryggere og heldigital bolighandel. Med en digital samhandling mellom bank, eiendomsmegler og Kartverket via Altinn spares miljøet for hundretusener av postforsendelser med dokumenter til Kartverket. Til nå har det bare vært dokumenter for tinglysing som det har vært mulig å sende digitalt. En virkning av den nye ordningen er at man regner med at muligheten for å koble dokumenter vil øke tinglysinggraden med 40 til 80 prosent. Det legges med andre ord opp til en heldigital boligkjøpsprosess gjennom elektronisk tinglysing, heldigital utveksling av dokumenter og samtykkebasert lånesøknad. Det er forventet at dette altså vil spare samfunnet for milliarder av kroner hvert år, og er blitt mulig fordi offentlig sektor og det offentlige har funnet gode samarbeidsmuligheter.