Livsvitenskapsbygget vil bli Norges største universitetsbygg når det står ferdig i 2024. På byggetomta graver nå en 25 tonns Caterpillar 323. Åtte slike elektriske gravemaskiner er produsert og solgt i Norge, men Livsvitenskapsbygget er det første byggeprosjektet som tar det i bruk.
– Regjeringen sier i Granavolden-plattformen at vi, i samarbeid med bransjen, skal legge til rette for at bygge- og anleggsplasser skal være fossilfrie innen 2025. Statsbygg har et spesielt ansvar for at offentlige byggeplasser går foran, sa Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland da hun besøkte byggeplassen i sommer:
– Det er derfor gledelig å se at Statsbygg nå driver nybrottsarbeid og tar i bruk en elektrisk gravemaskin i det som skal bli det største enkeltstående universitetsbygget i Norge.
Gravemaskinen er bygget om fra tradisjonell dieseldrift til batterielektrisk, og egner seg godt for bruk i by og bynære strøk. Maskinen kan kjøre mellom fem til syv timer og fullades på under to timer.
Dette er heller ikke det eneste Statsbygg-prosjektet som leder an når det gjelder elektriske anleggsmaskiner. I sommer ble Campus Ås det første byggeprosjektet i Europa som tar i bruk en elektrisk trommel til betongbil.
Statsbyggs største byggeprosjekt noensinne
Livsvitenskapsbygget er Statsbyggs største byggeprosjekt noensinne.
Det 66.700 kvadratmeter store bygget skal stå ferdig på øvre del av Blindern i 2024, og vil huse 1600 studenter og 1000 ansatte. Bygget skal legge til rette for tverrfaglig samarbeid mellom fag som kjemi, farmasi og andre livsvitenskaper ved Universitetet i Oslo.
– Statsbygg har som ambisjon å få flere utslipps- og fossilfrie byggeplasser. I Livsvitenskapsprosjektet har vi samarbeidet tett med entreprenøren HENT for å finne utslippsfrie løsninger. Vi er stolte av å være det første byggeprosjektet i verden som bruker elektrisk gravemaskin. Sånn kan vi bidra til en mer klimavennlig og fremtidsrettet byggebransje, sier prosjektdirektør Per Roger Johansen i Statsbygg.
Den elektriske gravemaskinen er en prototyp utviklet på Skedsmo av Pon Equipment.