Gøteborg hadd i fjor 400 - årsjubileum, og blant jubileumssatsningene inngår byggingen av Torslandaskolan, en barneskole sentralt i byen. Under temaet 'Verdens beste by når det regner' fokuserer kommunen å møte klimaendringene på bærekraftige måter.
– Torslandaskolan vil gjøre vann til en ressurs i lek så vel som i pedagogikken, sier Karl-Johan Canestedt, Prosjektleder for lokalforvaltningen i Gøteborg Kommune.
– Men vi tenker også på den videre infrastrukturen når det gjelder å fordrøye vannmengdene. I Gøteborg regner det gjennomsnittlig hver tredje dag, dette faktum tar byen hensyn til når vi planlegger nye offentlige bygg og områder. Været blir mer aggressivt, nedbørshendelser skjer oftere og mer intensivt, dette er viktig å tenke på når vi planlegger en by for flere hundre år frem i tid. På Torslandaskolan vil vannet samles i en bekk som beveger seg rundt omkring i skolegården og forsinker vannets vei ut i overvannssystemet og dermed unngår vi høy belastning av de kommunale avløpssystemene ved kraftig nedbør. Prosjektet har vært planlagt en god stund med Link Arkitektur, mens Veidekke er hovedentreprenør for utførelsen.
– Vi kjørte en arkitekturkonkurranse i 2018, så har detaljplanlegging og prosjektering tatt litt tid. Veidekke er i disse dager i oppstartsfasen, og vi forventer at skolen skal stå helt ferdig i februar 2024.
Åpent og tilgjengelig
Kommunen har gått over til å tenke annerledes enn tidligere der de fokuserer mer på utemiljø i hele byen med mindre asfalterte plasser og mer naturterreng.
– Vi planlegger flere fremtidige skolegårder og offentlige plasser som ligger i tettbygde strøk slik at de kan ivareta overvannsproblematikk, sier Canestedt.
– Samtidig ønsker vi også at skolegårdene skal være tilgjengelig for allmennheten, der vi tenker at det skal være små turområder med enkel ankomstmulighet for innbyggerne i byen.
Bærekraft og likeverd
Torslandaskolan er et pilotprosjekt i satsingen på å gjøre kommunale bygg og omkringliggende terreng mer tilgjengelige, inkluderende og attraktive for alle som bruker dem, uavhengig av alder og funksjonsvariasjoner. Slik skal de 600 elevene, blant dem barn med særskilte behov, få en skole som legger stor vekt på bærekraft og likeverd.
– Barn liker å leke med vann, så derfor er det anlagt en bekk som går gjennom skolegården, forteller Canestedt.
– Alle skal kunne ta seg til alle steder uansett om en er funksjonshemmet. Sikkerhetsmessig har vei tenkt på at vannet ikke skal bli særlig dypt, men heller spre seg over større områder. Ved ekstremvær som kan medføre dypere vannstander skal barna holdes inne.
Ny skolegård hver dag
Link Arkitektur var i 2019 gjenstand for oppmerksomheten på Arkitekturgalan, Nordens største møteplass for arkitektur. Torslandaskolans spennende utemiljø fikk særlig fokus.
– Denne konkurransen var særlig interessant med den inspirerende tittelen 'Verdens beste skole når det regner', sier Anna Espling Rolf, leder for Skolegruppen i Link Arkitektur AB.
– Gøteborg kommune har veldig interessant tankegang, det regner mye, og det har man søkt å gjøre til noe positivt. Det regner ofte og med forskjellige mengder, under forskjellige temperaturforhold, dette gir forskjellige scenarier i skolegården som viser den naturlige variasjonen som rennende vann kan gi, barna får så å si en ny skolegård hver dag.
En reise gjennom vannets muligheter
Under utarbeidelsen av prosjektet brukte Link Arkitektur ressurser fra flere avdelinger i både Norge og Sverige.
– Vi kombinerte skoleekspertisen vår i både Norge og Sverige og brukte det beste fra begge land, forteller Espling Rolf.
– Konseptet for skolen er å gjøre hele prosjektet som en reise gjennom alle vannets muligheter. Fra første dråpe treffer skoletaket så er hele strukturen i både bygg og grunn befattet med hvilken betydning vannet har. Bygget skal være effektivt på å ta vannet ned til grunnen. Installasjonene rundt på skoleområdet gir en ytre vannfortelling, som omrammer et fint, sosialt og effektivt skolebygg.
Kunst i vannhåndteringen
Skolens uteområder ble som en naturlig følge av oppdragets art viset stor oppmerksomhet under utarbeidelsen av oppdraget.
– Vi arbeidet mye med våre dyktige norske landskapsarkitekter. Denne delen var en veldig viktig del av prosjektet og ble ledet av Erle Stenberg, hun er en kombinasjon av landskapsarkitekt og kunstner, samtidig med at hun er ekspert på vannhåndtering og overvannshåndtering. Dermed fikk vi både laget inspirerende omgivelser i barnas hverdag, samtidig som vi fikk ivaretatt utfordringene rundt overvannsproblematikk, avslutter Espling Rolf.